دسته‌بندی نشده

برای تجهیز یک مجموعه‌ی غذایی از کجا شروع کنیم؟

رستوران داری با توجه به سود مناسب و جذابیتی که برای عموم مردم دارد از دیرباز پرطرفدار بوده است اما از آنجاییکه این کار دارای چالش‌های مختلفی از جمله هزینه‌ی اولیه بالا می‌باشد در صورتیکه با محاسبات درست انجام نشود ممکن است از همان ابتدا محکوم به شکست باشد. از این رو وجود افرادی که بتوانند در این کار شما را راهنمایی کنند بسیار مهم است. گروه صنعتی آیسان طراح، سازنده و وارد کننده‌ی انواع تجهیزات آشپزخانه های صنعتی می‌تواند در این امر شما را از ابتدا راه تا پایان راهنمایی نماید تا بتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید و به نتیجه برسید.

اجازه بدهید ابتدا شما را با اطلاعات اولیه‌ای در ارتباط با افتتاح رستوران آشنا کنیم تا یک نمای کلی در ذهنتان شکل بگیرد و بدانید باید از کجا شروع کنید.

اما قبل از آن جهت شروع پروسه شما می‌توانید با یک راه انداز در ارتباط با انجام کارهایتان به توافق برسید:

راه انداز کیست و چه کاری برای شما انجام می‌دهد؟

هر مجموعه به شخصی نیازمند است که علاوه بر آشنایی با دستگاه‌های موجود در بازار، به طراحی منو، شیوه‌ها و دستور العمل‌های پخت، آموزش نیروهای مشغول در مجموعه تسلط داشته باشد. این شخص که به نام راه انداز شناخته می‌شود معمولا از ابتدای پروسه‌ی تاسیس یک مجموعه حضور دارد. البته مجموعه‌های غذایی به یک شیوه کار نمی‌کنند و سیستم کاری راه اندازها نیز با هم تفاوت دارد. اینکه بستن قرارداد با یک راه انداز باید چگونه باشد و یا هزینه‌ی متداول حضور راه اندازها چقدر است بستگی به آیتم‌های مختلفی از جمله: برند شخص راه انداز، وسعت مجموعه‌ی شما، انتظارات شما از شخص راه انداز و مقداری کاری که می‌خواهید برای شما انجام شود دارد. مثلا ممکن است در پروژه‌ای راه انداز فقط برای طراحی منو و دستور العمل‌های پخت منوی طراحی شده قراردادی را به امضا برساند. اما در پروژه ای دیگر همان راه انداز ممکن است علاوه بر موارد قبل بابت مواردی مانند خرید تجهیزات، حضور در مراحل نصب تجهیزات، راه‌اندازی تجهیزات، جذب نیروهای مورد نیاز مجموعه، آموزش آن‌ها، حضور کوتاه مدت در مجموعه پس از افتتاح و سرکشی به وضعیت مجموعه تا یک زمان مشخص با شخص صاحب مجموعه به توافق برسد.

مراحل تاسیس یک مجموعه‌ی غذایی و توضیحات کلی:

1- مشخص کردن بودجه‌ی تقریبی

در قدم اول و مهم ترین قسمت کار می‌بایست بدانید می‌خواهید چه بودجه‌ای را جهت کارتان صرف کنید. تمام مراحل بعدی به شرطی به نتیجه‌ی مطلوب خواهد رسید که این مرحله انجام شده باشد. برای مثال تجهیز یک فست فود می‌تواند با دستگاه‌های یکسان اما متفاوت از نظر کیفیت و یا برند انجام شود اما همین امر می‌تواند تفاوت قیمت زیادی را برای شما ایجاد نماید.

2- شاخه‌ی کاری (کانسپت)

نیاز است شما ابتدا بدانید می‌خواهید دقیقا چه کانسپتی را انتخاب کنید این کانسپت‌ها می تواند از بین یکی از شاخه‌های متداول شامل: غذاهای ایرانی – فست‌فود – کافی شاپ – غذاهای ملل مختلف ( غذای چینی – غذای هندی – غذای ایتالیایی – غذاهای عربی) – سبک سوخاری تخصصی – سالادبار – سبک سیب زمینی تخصصی – سفره خانه و… انتخاب شود.

این که شما می‌خواهید چه کانسپتی را برای کار خود انتخاب کنید می‌تواند با توجه به موارد مختلفی از جمله علاقه‌ی شخصی، استعداد سرمایه گذاری در یک بخش خاص و یا یک ایده‌ی خاص جهت شروع فعالیت تعیین شود.

برای توضیح بیشتر ممکن است شما دارای سرمایه و یا یک لوکیشن خاص باشید و قصد راه اندازی یک مجموعه‌ی غذایی را دارید اما نمی‌دانید کدام شاخه‌ی کاری بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت. در این مورد معمولا هر کسی یک استراتژی را انتخاب می‌کند، بعضی از مشتریان بر اساس علاقه‌ی شخصی شاخه‌ی کاری خود را انتخاب می‌کنند، بعضی دیگر نیز با توجه به شرایط لوکیشن (کیفیت مشتریان بالقوه از لحاظ توان هزینه کردن، محل قرارگیری لوکیشن از نظر در دید مشتری بودن و جذب مشتری، متراژ لوکیشن، بررسی تعداد رقبا در نزدیکی لوکیشن، احساس نیاز در آن منطقه جهت راه‌اندازی یکی از انواع مجموعه‌های غذایی) یکی از شاخه‌های کاری را انتخاب می کنند.

علاوه بر آن در هر شاخه‌ی کاری نیاز به دستگاه های خاصی برای پخت غذاهای آن سبک وجود دارد بنابراین شما برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز ابتدا باید بدانید می‌خواهید چه نوع کانسپتی داشته باشید.

3- مدل سرویس دهی

این بخش می‌تواند به صورت حضور مشتری در محل، بیرون بر، یا ترکیبی از هر دو مدل سرویس دهی باشد. که هر کدام از انواع این مدل‌ها نیاز به برنامه ریزی‌های مخصوص به خود دارد.

در مدل سرویس دهی حضوری به مشتری می‌بایست صندلی به تعداد مناسب برای مشتریان پیش بینی گردد. و فضای کار با توجه به شاخه‌ی کاری انتخاب شده دکوراسیان مناسب گردد که همین امر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در درآمد مجموعه داشته باشد. (پیشنهاد می‌شود در ارتباط با این موضوع حتما با یک طراح دکوراسیون مشورت گردد)

در مدل سرویس دهی بیرون بر نیز می‌بایست وسایل بسته بندی مانند دستگاه‌های شرینگ یا سلفون کش، میز کار جهت بسته بندی، پک لیوان و… و همچنین بسته بندی‌های مناسب برای ارائه به مشتری پیش بینی شود که علاوه بر سالم، گرم و تازه نگه داشتن سرویس ارائه شده معرف برند شما باشد و بتواند مشتریان جدید را جهت خرید ترغیب نماید.

4- برآورد تعداد مشتری

هر مجموعه‌ای ابتدا باید برنامه‌ی خود را جهت تعداد مشتری در روز مشخص کند. این امر در آیتم هایی مانند انتخاب دستگاه‌ها، متراژ آشپزخانه و متراژ کلی مجموعه، مواد اولیه مورد تهیه، مدیریت مجموعه و… بسیار تاثیر گذار است.

دستگاه‌های مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی دارای ظرفیت‌های مختلف می‌باشد. برای مثال گریل‌های ذغالی دارای مدل های رومیزی و مبله، با طول‌های 30 سانتی‌متر، 60 سانتی‌متر و 90 سانتی‌متر می‌باشد که هر کدام از آن‌ها مناسب برای استفاده در آشپزخانه‌های مختلف هستند و انتخاب دستگاه بر اساس ظرفیت پخت مجموعه صورت می‌گیرد. بر همین اساس می‌بایست برای تجهیزات انتخاب شده مکان مناسبی تعبیه شود و بعضی از این تجهیزات می‌بایست حتما در آشپزخانه قرار گیرند. پس طبیعی است که ظرفیت پخت در متراژ آشپزخانه‌ای که قرار است تجهیز شود نقش اساسی را ایفا می‌کند. علاوه بر این جهت تعیین متراژ مجموعه و انتخاب محل مورد نظر برای افتتاح آن می‌بایست تعداد مشتری را مد نظر قرار دهید تا بتوانید به صورت مناسبی از مشتریان خود پذیرایی کنید.

5- برآورد هزینه‌ی تجهیزات

شرکت‌های فعال در زمینه فروش تجهیزات آشپزخانه معمولا در این مرحله بر اساس اطلاعاتی که قبل‌تر در همین مقاله گفته شد و البته بر اساس انتخاب شما برای برندها و اینکه دستگاه‌های مورد نظر ساخت کدام کشور باشند و… یک پیش فاکتور برآورد هزینه به شما ارائه می‌دهند که شما بر همین اساس می‌توانید مجموع دستگاه‌ها و هزینه‌ها را ببینید اما این برآورد هزینه دقیق نیست و نیاز به تطبیق دستگاه‌ها با لوکیشن شما دارد و ممکن است بر اساس چیدمان نهایی دستگاه‌ها از لحاظ هزینه‌ای افزایش یا کاهش داشته باشد.

6- طراحی پلان

در این مرحله معمولا مشتری پس از انجام تحقیقات بر اساس آیتم های مد نظر خود با یکی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی تجهیزات آشپزخانه به توافق رسیده و بر اساس تایید برآورد هزینه‌، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت جهت شروع ساخت تجهیزات برای شرکت مربوطه واریز نموده.

سپس افراد متخصص از شرکت مورد نظر در لوکیشن مشتری حاضر شده و اقدام به برداشت ابعاد آشپزخانه می‌نمایند و بر اساس ابعاد برداشتی پلانی از لوکیشن مشتری ترسیم می‌شود، در بعضی موارد نیز مشتری پلانی که از قبل دارد را در اختیار شرکت قرار می‌دهد.

در مرحله‌ی بعد چیدمان تجهیزات مورد نظر بر اساس ابعاد واقعی روی پلان انجام می‌شود و علاوه بر به دست آمدن آمار دقیق تجهیزات، محل دقیق آن‌ها نیز مشخص می‌شود. چیدمان تجهیزات در پلان نیز بر اساس مبانی مهندسی صورت می‌گیرد که در مقاله‌ی طراحی آشپزخانه‌های صنعتی موجود است.

7- آماده سازی محل قبل از ارسال تجهیزات خریداری شده

قبل از نصب تجهیزات می‌بایست لوله کشی تاسیسات (آب، برق و گاز) نصب کاشی و سرامیک برا اساس مبانی بهداشتی، نصب نورهای آشپزخانه ، کانال کشی هود و سانتریفیوژ، ساخت کانال‌های آبرو و کف شور به صورت کامل انجام شده باشد.

8- نصب و راه‌اندازی تجهیزات

در این مرحله تجهیزات می‌بایست بر اساس پلان نهایی چیدمان توسط نصاب در محل دقیق مشخص شده به تاسیسات مربوطه متصل شود. و نهایتا توسط راه‌انداز استارت خورده و مورد تست قرار گیرند.

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که برای تاسیس یک رستوران از کجا شروع کنید و چگونه هزینه ها و تجهیزات مورد نیاز خود را براورد نمایید. ولی اگر نیاز به راهنمایی و یا سوالی در رابطه با تجهیزات رستوران دارید. می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *