دسته‌بندی نشده

انواع دانه قهوه

مقاله دانه قهوه

آشنایی با انواع دانه قهوه بر اساس نژاد

وقت‌هایی که خسته هستیم یا روز سختی را گذرانده‌ایم، یک فنجان قهوه انتخاب اول بسیاری از ما است.

انواع قهوه‌ هایی را که می‌پسندیم قطعا متفاوت هستند اما همه‌مان در داشتن علاقه به کافئین مشترکیم..!

در مورد گیاه قهوه باید بدانیم که گیاه قهوه نژاد های مختلفی دارد، در این بخش شما را با این نژاد ها بیشتر آشنا می‌کنیم:

قهوه عربیکا

دانه‌های نژاد عربیکا بیشترین میزان تولید قهوه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، نسبت به انواع دیگر گران‌تر و البته خوش‌طعم‌تر هستند.

درخت‌های این نوع قهوه در ارتفاعات 800 تا 2000 متری از سطح زمین کاشته می‌شود و به همین دلیل به آن قهوه کوهی نیز گفته می‌شود. درخت قهوه عربیکا بومی ارتفاعات یمن، سودان و اتیوپی است اما این روزها کشورهایی مثل برزیل، جامائیکا و کلمبیا بهترین تولیدکننده‌های آن هستند.

دانه‌های قهوه عربیکا حدود یک و نیم درصد کافئین دارند که کمتر از نوع روبوستا است. با این حال، چربی و ترشی بیشتری دارند و همین ویژگی باعث می‌شود طعم دلنشین‌تری داشته باشند.

قهوه روبوستا

درخت‌های قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین تا ارتفاع 800 یا 900 متری کاشته می‌شوند. این درخت‌ها ارتفاع بلندتر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت‌های عربیکا دارند.

این نوع قهوه در دنیا کمتر کاشته می‌شود چون طرفداران کمتری دارد. دلیل آن هم میزان بالای کافئین و در نتیجه طعم تلخ‌تر آن است. کسانی که نوشیدنی‌های سنگین و تلخ مثل اسپرسو را ترجیح می‌دهند، رابطه خوبی با قهوه روبوستا دارند.
قهوه روبوستا بیشتر در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کاشته می‌شود.

قهوه لیبریکا

دانه‌های لیبریکا کمتر از انواع دیگر کشت می‌شود و حتی اگر از طرفداران قهوه باشید، احتمالا آشنایی کمی با این نوع دارید. قهوه لیبریکا بومی مناطق مرکزی و غربی آفریقا است اما اکنون در آسیا و امریکا نیز کشت می‌شود.

در قرن نوزدهم همه درخت‌های عربیکای اندونزی دچار بیماری زنگ قهوه شدند و از بین رفتند. به همین دلیل مردم دانه‌های لیبریکا را وارد کردند و به عنوان جایگزین کاشتند. همین مسئله در فیلیپین هم پیش آمد و به این ترتیب لیبریکا جای خود را در آسیا باز کرد. در حال حاضر قهوه لیبریکا یکی از تولیدات اصلی فیلیپین محسوب می‌شود.

عطر و طعم قهوه لیبریکا خاص و متفاوت است و دانه‌های آن پس از بو دادن رایحه دودی یا اسموکی آزاد می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *