دسته‌بندی نشده

شناخت انواع تمپر و لولر

عوامل زيادي در تهيه ي يك شات اسپرسوي با كيفيت تاثير گذار است. نوع دستگاه اسپرسوساز، نوع قهوه، ميزان گريندر قهوه، ميزان هم نشيني قهوه و آب جوش،… . اما يك وسيله كه تاثير بسزايي در طعم و عطر قهوه ايجاد مي كند، لولر يا تمپر قهوه است كه در ادامه به طور كامل در مورد آن توضيح مي دهيم.

بهتر است قبل از این‌که به طرز استفاده و اهمیت این ابزار بپردازیم، آن را به‌خوبی معرفی کنیم. تمپر قهوه ابزاری کوچک است. باوجود اندازه کوچک، اهمیت زیادی در تهیه قهوه‌ای مناسب دارد. این دستگاه در دست جا می‌شود و طراحی بسیار ساده‌ای دارد، درعین‌حال، استفاده از آن نیز آسان است.

علت اهمیت به کار بردن تمپر این است که این ابزار دانه‌های اسپرسو را فشرده می‌کند. باریستاها هر بار که اسپرسو دم می‌کنند، پورتافیلتر قهوه‌ساز را با پودر قهوه پر می‌کنند.

سه دلیل اهمیت تمپر:

فشرده کردن پودر قهوه اهمیت زیادی دارد و علت آن، این است که هر چه پودر قهوه فشرده‌تر باشد، آب سخت‌تر از آن عبور خواهد کرد. این سخت عبور کردن موجب می‌شود تا عطروطعم قهوه بهتر و بیشتر وارد آب شود و درنتیجه قهوه باکیفیت‌تری داشته باشید.

یک تمپر قهوه خوب موجب می‌شود دانه‌های قهوه به‌خوبی فشرده شوند و درنهایت سطح بسیار صافی از قهوه در پورتافیلتر ایجاد شود. این صاف بودن سطح قهوه موجب می‌شود هیچ کانالی در پورتافیلتر وجود نداشته باشد و آب گرم به‌صورت یک دست در پودر قهوه فشرده‌شده جریان پیدا کند.

کاربرد دیگر صاف شدن سطح پودر قهوه این است که کمی فضا در پورتافیلتر برای آب جوش باقی می‌ماند. اگر پودر به‌درستی فشرده شود، آب فوراً وارد آن نمی‌شود. درنتیجه اگر فضایی در پورتافیلتر وجود نداشته باشد، آب جوش از سطح پورتافیلتر بیرون می‌ریزد. کاربرد این فضا این است که به آب جوش زمان می‌دهد تا به‌خوبی وارد پودر فشرده‌شده، شود.

ویژگی های مهم تمپر:

قطر

هر دستگاه اسپرسو ساز پورتافیلتر مخصوص خود را دارد و اندازه آن‌ها باهم فرق دارد. درنتیجه تمبرها هم در اندازه‌های مختلف موجود هستند. تمپرها در اندازه‌های 49، 51، 53 ، 57 و 58 میلی‌متر وجود دارند. تمپر خود را باید با توجه به سایز پورتافیلتر خریداری کنید.

وزن

وزن تمپر قهوه هم مهم است زیرا اگر سبک باشد پودر را به‌خوبی فشرده نمی‌کند و شما باید نیروی بیشتری وارد کنید. اگر هم سنگین باشد، فقط دست را خسته می‌کند.

جنس تمپر

جنس قسمت پایه تمپر در طعم و کیفیت قهوه مؤثر است. استفاده از تمپر پلاستیکی راحت است و برای کارهای فوری مناسب است. اگر تمپر از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شود، ممکن است پس از مدت کمی سطح صاف خود را از دست دهد و کمی کج شود و شما هم متوجه این ناصافی نشوید. چون آن‌قدر محسوس نیست که بتوانید به‌راحتی با چشم آن را ببینید. علاوه بر این، چگالی پلاستیک کمتر است. به همین علت سبک‌تر است و ممکن است فشار مناسبی را وارد نکند.

به همین دلیل، باریستاهای باتجربه بیشتر از تمبرهایی استفاده می‌کنند که از مواد قوی‌تر و محکم‌تری مانند فلز و استیل ساخته‌شده باشد. کیفیت این مواد هم بهتر است و دیرتر خراب می‌شوند و بیهوده پولتان را هدر نمی‌کنند.

دسته تمپر قهوه

جنس دسته تمپر هم به‌اندازه جنس پایه آن مهم است. دو نوع دسته برای تمپر وجود دارد : دسته کالیبری (مدرج) و غیر کالیبری

انواع سطح تمپر

اکنون می‌خواهیم نگاهی تخصصی‌تر به تمپر بیاندازیم. همان‌طور که اندازه و جنس دسته و… در تمپر اهمیت دارند، نوع سطح تمپر نیز یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

تمپر تخت

این تمبرها سطحی کاملاً صاف دارند و تمام این سطح به هنگام فشرده‌سازی با پودر قهوه به یک اندازه در تماس است.

تمپر شیاردار

این نوع، خطوطی دایره‌ای بر روی سطح پودر ایجاد می‌کند تا آب بهتر توزیع و اشباع شود. این شیارها کمک می‌کنند تا جریان حرکت آب کنترل شود.

شستن این نوع کمی سخت‌تر است و درنهایت، اسپرسوی متفاوتی به شما نخواهد داد! این مدل طرفدار زیادی در بین قهوه ‌دوستان ندارد.

تمپر چند پر یا لولر

لولر يك وسيله ي بسيار ساده و كوچك مي باشد كه در خانواده تمپر قهوه قرار مي گيرد به همين دليل به آن تمپر گردون هم گفته مي شود. لولر ها به صورت دو، سه و چهار پرعرضه می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *