دسته‌بندی نشده

طراحی رستوران؛ طراحی حس خوب

همه این تجربه را داشته ایم که هنگام وارد شدن به بعضی از رستوران ها محو دیزاین و طراحی رستوران شده ایم. نوع غذا و فرهنگ هر کشور در دیزاین و طراحی رستورانها تاثیر می گذارد.. در کل طراحی رستوران به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • طراحی داخلی
  • طراحی خارجی رستوران

امروز  برای شما طراحی داخلی دو نوع رستوران سنتی و رستوران مدرن را در این مطلب در دستور کار داریم.

طراحی و دیزاین داخل رستوران‌ سنتی سبک ایرانی دارای مشخصه ‌هایی است که خیلی ارزش بالایی دارد و با دیگر سبک‌ها بسیار تفاوت دارد.

ویژگی‌های مورد توجه در طراحی رستوران :

طراحی درست، فرم مناسب پوشش، محاسبات دقیق، رعایت نکات فنی و علمی در ساختمان، سقف‌های بلند، ستون‌های بلند و تزیین‌های خیلی ساده اما خاص که فقط مخصوص طراحی ایرانی‌ها است.

قرار گرفتن فرم، بافت و رنگ هر کدام از عناصر در ساره منطقی خود در طراحی داخلی، یکی از نکات مهم این قواعد و اصول است.

همین سبک ایرانی در طراحی داخلی رستوران سنتی نیز پیروی می‌شود. در طراحی رستوران ‌ها معمولا از سقف ‌های کوتاه به منظور درست کردن محیطی صمیمی استفاده می‌شود.

از دوران گذشته در زمان انجام طراحی رستوران‌های سنتی بر این عقیده بوده‌اند که باید آنجا دارای دو محیط باشد:

محیط سرباز
محیط سرپوشیده

بدین معنا که در طراحی رستوران‌ها در فصل‌های گرم سال از محیط سرباز استفاده ‌شود و در فصل‌های سرد با کمک محیط سرپوشیده بتوانند محفلی گرم درست کنند.

وقتی در طراحی رستوران ، محیط را سرباز استفاده انتخاب می کنید بهتر است که درخت و گل و گیاه، آبشارهای صخره ای و ابنما نیز داشته باشید، ولی اگر در طراحی رستوران ، محیط‌های سربسته مد نظر قرار می دهید از پوشش گیاهی و درخت و… کمتر استفاده کنید و در عوض بیشتر حوضچه و قالی و مواردی از این قبیل را در محیط بیاورید.

نکات اصلی طراحی رستوران‌ مدرن

 طراحی خارجی و به اصلاح بیرونی آن ، یکی از مهم‌ترین نقاط مهم در طراحی رستوران است. تابلوی رستوران مهم‌ترین عامل در نمای خارجی است، به همین دلیل نورپردازی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی خارجی برای کسب رضایت مشتری است. شیک بودن نمای خارجی در طراحی رستوران باعث می‌شود تا بیشتر افراد و مردم نمای داخلی رستوران را فضایی شیک و لوکس تلقی کنند به همین دلیل مشتری های رستوران نیز بیشتر خواهد شد.

باید طراحی نمادین داخلی آن نیز علاوه بر طراحی خارجی رستوران برایتان اهمیت داشته باشد. ایجاد نورپردازی ایده آل و مناسب یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن طراحی داخلی مناسب برای رستوران، است. با نصب لامپ‌های تزیینی و برنجی و … می‌توانید میزان نور درون محیط رستوران را تنظیم کنید و زیبایی آن را بیشتر کنید.

با تعبیه نور کافی داخل فضای رستوران می‌توانید حس آرامش را به مشتریان انتقال دهید، پس توجه به آن لازم است. به جز نورپردازی داخلی رستوران انتخاب رنگ دیوارها در طراحی رستوران و جلب نظر مشتری نیز اهمیت زیادی دارد. رنگ دیوارهای رستوران را می‌توانید از بین این رنگ ها انتخاب کنید:

رنگ‌های قهوه‌ای شکلاتی

قهوه‌ای آجری

یا رنگ‌های شاد و روشن

برای لوکس شدن و جلب‌توجه بیشتر مشتری در طراحی رستوران می‌توانید از کاغذ دیواری‌های زیبایی برای آن استفاده کنید.

صندلی و میز سرو غذا و کف‌پوش رستوران را با دقت انتخاب کنید.

راحتی صندلی از اصلی‌ترین مواردی است که باید در طراحی داخلی رستوران مورد توجه قرار دهید. با توجه به سبک مد نظر خود می‌توانید انواع میز و صندلی‌های ساده و لوکس و مدرن و … را به کار بگیرید. در زیبایی و جذابیت طراحی رستوران طرح کف‌پوش نیز خیلی اثرگذار است. پس به هماهنگی رنگ و طرح کف‌پوش‌ها با بقیه وسایل و رنگ‌های موجود در رستوران دقت کنید.

لوازم رستوران:

میز، صندلی، میز کمکی، میز چرخدار، میز مقسم، میز صندوق، میز سرویس، صندلی مخصوص اطفال، ظروف مختلف سرویس، گلدان برای گل، تریلی های مختلف برای دسر و ظروف، هواکش برای خارج شدن دود.

میزهای رستوران:

میز های رستوران باید بی لبه باشد، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است، به منظور برپایی میهمانی ها و جشن ها عموما  میزهایی مورد استفاده قرار می گیرد که قابلیت وصل و جدا شدن دارند. شکل این میزها نیز مربع مستطیل است، جدا شدن این میزها از هم به این دلیل ضروری است که به راحتی جا به جا شوند تا بشود آنها را از درب ها خارج یا داخل کرد. میزهایی که برای رستوران انتخاب می شود دو نفره، چهار نفره، شش نفره و هشت نفره است.

از آثار هنری و تابلو استفاده کنید.

آثار هنری را در طراحی رستوران مدرن و کافی‌شاپ به کار بگیرید. چون آثار هنری در جلب ‌توجه و انتخاب رستوران برای مشتری اثرگذار است. طراحی پنجره‌هایی که فضای قشنگ دریا و جنگل و طبیعت را نشان می‌دهد باعث ایجاد فضایی دلنشین تر و صمیم تر می شود. می توانید طراحی داخلی رستوران مدرن خود را به شرکت آیسان بسپارید.

آشپزخانه رستوران:

یکی از مهم ترین بخش های رستوران، آشپزخانه رستوران است چون کیفیت و طعم غذا مستقیما از آشپزخانه منبعث می شود. محیط آشپزخانه باید طوری باشد که کارکنان و آشپزها بتوانند بی هیچ مشکلی کارشان را انجام دهند و فضای کافی برای حرکت و جابجایی وجود داشته باشد.

نگهداری مواد غذایی کاری مشکل است و تجهیزات تخصصی مربوط به رستوران ها برای آن نیازمند است تا مواد غذایی در شرایط مناسب نگهداری شوند و طعم و مزه آن ها بی تغییر بماند. باید به تهویه خوب هم برای آشپزخانه رستوران اشاره کرد. تهویه بد می تواند روی سلامت کارکنان و آشپز ها اثر منفی بگذارد.

http://تجهیزات آشپزخانه صنعتی آیسان

چند مورد از تجهیزات مورد نیاز برای رستوران:

    وسیله های مربوط به پخت و پز مانند سرخ کن و …

    فضایی شست و شو و تمیز کردن وسایل مورد استفاده و ظروف

    یخچال های مخصوص به منظور نگهداری مواد اولیه

    فضای به منظور سرو غذا

کابینت هایی به منظور نگهداری وسایل مورد استفاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *