دسته‌بندی نشده

بهترین قهوه کدام است؟ قهوه موکا یا قهوه اسپرسو

اگر با یک مادربزرگ ایتالیایی صحبت کنید و از او بپرسید که بهترین قهوه چطوری درست می شود قطعا به شما می گوید که روی اجاق و با موکاپات. حالا همین سوال را از یک باریستا حرفه ای برسید او به شما خواهد گفت که تنها راه درست کردن قهوه واقعی از طریق دستگاه اسپرسو ساز هستش.

هر دو روش دم کردن قهوه با فشار هستند. وقتی در مورد قهوه دم شده تحت فشار صحبت می کنیم، ممکن است کلمه “اسپرسو” به ذهن خطور کند. با این حال، روش های بیشتری برای دم کردن با فشار نسبت به دستگاه اسپرسوساز استاندارد وجود دارد. سه روش متداول برای دم کردن قهوه با فشار کم عبارتند از: دستگاه اسپرسوساز، موکا پات و قهوه سازی آئروپرس (قهوه پرس ها).

قهوه دم شده تحت فشار صرفاً یک فنجان قهوه را توصیف می کند که با استفاده از فشار استخراج می شود و در مقایسه با سایر روش های دم کردن، زمان استخراج سریع و دم آوری شدیدتر را به همراه دارد.

 

کدام روش دم کردن قهوه باعث بهتر شدن قهوه می شود؟

پس به حرف کی گوش بدیم؟ مادربزرگ یا باریستا؟

باید گفت پاسخ آسانی برای این سوال وجود ندارد.

 

راهکار: این به شما بستگی دارد. هم موکا پات و هم دستگاه اسپرسو ساز یک فنجان قهوه ایتالیایی خوش طعم را برای شما می سازند. حتی با وجود اینکه دستگاه‌های قهوه در همه جا وجود دارند، لذت دم کردن یک فنجان قهوه عالی به روش قدیمی، روی اجاق گاز، از بین نرفته است.

موکاپات

بیایید نگاهی به روش دم کردن با موکاپات بیندازیم.

نام “موکا” به شهر موکا، یمن اشاره دارد که برای قرن ها به عنوان مرکز برتر قهوه شناخته می شده.

اسپرسوساز اجاق گازی که با نام مستعار “موکا پات” در دهه 1930 ایتالیا اختراع شد.

موکا پات یکی از رایج ترین ظروف آشپزخانه در خانه های ایتالیایی است که نشان دهنده روش سنتی دم کردن قهوه روی اجاق گاز توسط ایتالیایی ها می باشد. به همین دلیل برخی از افراد با گذشت زمان آن را با نام قهوه ساز ایتالیایی می شناسند. 

موکا پات هنوز برای دم کردن قهوه در بسیاری از خانه ها در سرتاسر جهان استفاده می شود، اما بیشتر در آمریکای لاتین و سایر نقاط اروپا استفاده می شود. چرا؟ چون یک راه آسان و سریع برای دم کردن یک فنجان قهوه پر از عطر است. این روش خاص دم‌آوری قهوه، دم‌نوشی با طعم لذیذ و لذت بخشی را برای شما تولید می نماید. قهوه موکا را می توان در هر زمانی از روز میل کرد.

حتی طرز تهیه آن هم برای استفاده در خانه ساده و راحت می باشد، اما ترفندهای کوچک اما اساسی برای استفاده از آن و حفظ آن در بهترین حالت وجود دارد. مانند: دمای آب، نوع قهوه، مقدار قهوه، آسیاب کردن، شدت شعله و…

راز دم کردن یک فنجان قهوه عالی با استفاده از موکاپات چیست؟ آیا چیز دیگری برای دم کردن فنجان قهوه عالی با استفاده از موکاپات وجود دارد؟

داشتن یک قهوه خوش طعم با به یک موکا پات بسیار ساده است فقط کمی تمرین و دقت لازم دارد. هر کس سبک و روش خاص خود را دارد که ناگزیر از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

موکاپات چیست؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، به درک طراحی موکا پات و نحوه عملکرد آن می پردازیم. دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه می توانید هنگام استفاده از یکی از این دستگاه ها به بهترین نتایج ممکن برسید. 

از چی ساخته شده است؟

بسیاری از آنها به شکل ساعت شنی هستند، اما شما می توانید ظرف های موکا را در سبک ها و طرح های مختلف پیدا کنید.

با این حال، همه بر اساس یک اصل عملیاتی مشابه که  گرم شدن آب در محفظه پایینی هستند قهوه را برای شما فراوری می کنند.

موکا پات دارای این اجزای اصلی است:

دیگ/پایه/سیلندر (محفظه پایین) حاوی آب برای گرم کردن

یک قیف فیلتر که قهوه آسیاب شده را نگه می دارد

یک کلکتور (محفظه بالایی) با یک فیلتر قابل جابجایی که با یک واشر لاستیکی در جای خود نگه داشته شده است. محفظه بالایی قهوه را پس از دم کشیدن جمع می کند.

ظرف موکا دارای یک تنظیم کننده فشار است که عملکردی مشابه یک دیگ زودپز دارد.

آیا می دانستید که بدنه آلومینیومی به حفظ گرما کمک می کند؟

راز جادوی موکا پات در فرآیند دم کردن 3 محفظه آن است.

موکا پات را با آب تازه پر و آن را روی یک المنت گرمایشی باز قرار دهید. بالاتر از آن، قهوه آسیاب شده در قیف فیلتر بین آب و ظرف سرو قرار می گیرد.

همانطور که آب در محفظه پایین به جوش می‌آید، بخار قوی باعث ایجاد فشار (نزدیک به 2 اتمسفر برای موکاپات در مقابل 9 اتمسفر برای دستگاه اسپرسوساز) می‌شود که آب را از طریق تفاله‌های قهوه در فیلتر بالا می‌برد و به محفظه بالایی وارد می‌کند و ایجاد صافی می‌کند. از آنجایی که از فشار بخار استفاده می شود، ممکنه موکاپات ها ترسناک به نظر برسند. با این حال، می توانید مطمئن باشید که استفاده از آنها بسیار ساده تر از آنچه به نظر می رسد هستند!

در مقایسه با دستگاه اسپرسو ساز دستگاه قهوه ساز بسیار پیچیده تر است. در حالی که موکا پات از چیزی جز آتش (اجاق گاز) برای گرم کردن آب استفاده نمی کند، دستگاه اسپرسوساز از موتورها، عناصر گرمایشی و وسایل الکترونیکی برای دم کردن صحیح اسپرسو استفاده می کند.

طریقه دم کردن قهوه با موکاپات

محفظه پایه را تا سطح دریچه با آب سرد پر کنید.

فیلتر را در جای خود قرار دهید.

فیلتر را کاملا با قهوه آسیاب شده پر کنید، اما آن را بسته بندی نکنید.

مطمئن شوید که فیلتر و واشر لاستیکی در جای خود قرار دارند.

هشدار: آب بندی و فیلتر قابل جابجایی باید به صورت دوره ای تعویض شوند.

دو محفظه را محکم به هم بچسبانید.

موکا پات را روی اجاق گاز قرار دهید.

هشدار: حرارت را کم نگه دارید. از شعله کم استفاده کنید.

درست زمانی که قهوه شروع به غر زدن کرد و قبل از اینکه شروع به بلند شدن و حباب زدن کند، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

هشدار: قهوه را بیش از حد گرم نکنید (به محض دم کشیدن کامل، قابلمه را از روی حرارت بردارید تا از استخراج بیش از حد خودداری شود). غرغر موکا به ما می گوید که آب تمام شده است. این مورد تضمین می کند که فقط بهترین قسمت های قهوه را استخراج خواهید کرد.

قبل از ریختن قهوه در فنجان، قهوه را با قاشق مخلوط کنید.

قهوه ساز را با آب داغ بشویید و قبل از پیچیدن بگذارید کاملا خشک شود

برای خرید موکاپات می توانید به تجهیزات کافی شاپ سایت سربزنید

سطح مهارت مورد نیاز کار با موکاپات 

لازم نیست باریستا باشید، مهارت های خاص را می توانید به راحتی در منزل و یا از طریق اینترنت کسب کنید یا در دوره های باریستا شرکت کنید.

هنگامی که آسیاب درست را انجام دادید، که سخت ترین بخش است، این یک فرآیند نسبتا ساده است: فقط محفظه ها را پر کنید، حرارت را روشن کنید و به دقت مراقب آن باشید.

و در مورد قهوه چطور؟ بهترین قهوه برای موکاپات چیست؟

بخش بزرگی از موفقیت موکا در هنر انتخاب نوع مناسب قهوه و آسیاب عالی آن نهفته است.

دم کردن قهوه با موکاپات یک علم دقیق نیست، بنابراین باید یک فرآیند هیجان انگیز “کشف” را طی کنید.

برای شروع بهتر است با قهوه های آسیاب شده (در 250 گرم) شروع کنید و سپس از آنجا آزمایش را شروع کنید تا به بهترین فرمول برسید.

صرف نظر از Moka Pot که استفاده می کنید، اگر از مناسب ترین قهوه برای دستیابی به آسیاب عالی استفاده نکنید، تلاش شما برای دم کردن آن فنجان قهوه عالی شکست خواهد خورد!

به همین دلیل برای تولید بافت ریز به یک آسیاب حرفه ای نیاز است. به همین دلیل است که اغلب بهتر است به قهوه از قبل آسیاب شده با آسیاب های قهوه حرفه ای اعتماد کنید.

چه نوع آسیاب قهوه برای دم کردن یک فنجان قهوه عالی در قهوه ساز اجاق گاز بهتر است؟

آسیاب قهوه بخش حساس کار است.

قاعده کلی برای داشتن آسیاب صحیح موکا این است که از آسیاب هایی استفاده کنید که نسبتاً خوب هستند (کمی ریزتر از آسیاب های قهوه ساز قطره ای) اما نه خیلی ریز. باید کمی درشت تر از آن چیزی باشد که برای اسپرسو استفاده می شود.

اگر کمکی نکرد، بهترین راه برای دستیابی به آسیاب درست از طریق آزمون و خطا است: درشت را شروع کنید و تا زمانی که بافت و طعم مناسب شما باشد، ریزتر شوید.

اگر دم کرده شما خیلی ضعیف است، شما خیلی کورس را طی کرده اید (کمتر استخراج شده است).

خیلی تلخ است، شما خیلی خوب پیش رفته اید (بیش از حد استخراج شده است).

موکاپات برای شما مناسب است اگر:

شما یک دم نوش با طعم ظریف را ترجیح می دهید.

شما در حال پس انداز هستید: موکا پات یک “قهوه ساز” فوق العاده ارزان است.

به دنبال یک قهوه ساز قابل حمل هستید تا در هر مکانی از نوشیدن قهوه لذت ببرید؟  Moka Pot برای مسافرت عالی است، سریع دم می‌شود و به راحتی تمیز می‌شود.

برای شما موکاپات چندان عالی نیست اگر:

هیچ نوشیدنی دیگری نمی تواند جلوی یک شات اسپرسوی خوب را برای شما بگیرد! شما طعم و بافت یک شات اسپرسو را دوست دارید. در واقع باید گفت موکاپات اسپرسو اصیل تولید نمی کند؛ بلکه قهوه ای فوق غلیظ با طعم های خامه ای و پیچیده است.

اگر به دنبال تجربه احساس ماجراجویی در دنیای قهوه می کنید و آماده شروع یادگیری «دنیای قهوه» فراتر از اسپرسو هستید، موکا پات اولین قدم عالی و اقتصادی ترین است.

اگر خودتان را کمی پیشرفته‌تر می‌دانید، می‌توانید به سراغ روش‌های دیگر دم کردن قهوه بروید!

برای خرید لوازم و تجهیزات کافی شاپ با قیمت مناسب می توانید به فروشگاه سایت سربزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *