دسته‌بندی نشده

انواع بن ماری

بن ماری چیست؟

امروزه پخت غذا از حالت سنتی خود خارج شده و رنگ و روی جدیدی به خود گرفته است. در دنیای پر رقابت امروزی آشپزی نه تنها هنر بلکه یک علم و با نگاه گسترده تر تبدیل به یک صنعت پول ساز گردیده است و به نوعی تبدیل به یک پل ارتباطی ما بین افراد مختلف با فرهنگ های متفاوت شده است.

ظروف کاربردی در آشپزی بسیار متنوع هستند از این رو برای این ظروف ابعاد مشخص تعریف شده است تا بتوان بر طبق این استاندارد ها که بر اساس اصول و تجارب مختلف و به منظور رسیدن به زبانی مشترک بین نقاط مختلف جهان با فرهنگ های مختلف است، دست پیدا کرد.

یکی از ظروف بسیار کاربردی در آشپزخانه های صنعتی، بن ماری Bain Marie Container می باشد. لغت بن ماری دارای ریشه فرانسوی است. بن ماری نام دستگاهی است که در علوم آزمایشگاهی کاربرد دارد و در زبان انگلیسی به آن حمام آب گرم هم گفته می شود. این ظروف در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته شده و در صنایع غذایی مانند: رستوران ها ,فست فود ها , هتل ها ، کارخانجات وهمچنین در درمانگاه ها ، بیمارستان ها و…مورد استفاده قرار می گیرد. ظروف بن ماری جهت نگهداری مواد غذایی در تاپینگ های گرم و سرد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این در محصولات دیگری مانند فر بخارپز از بن ماری پانچ استفاده می شود

ظروف بن ماری

این ظروف در صنعت غذا برای نگهداری مواد اولیه و نیز مواد غذایی و یا نگهداری ماده ای در دمای خاص بکار برده می شود. بن ماری با توجه به نوع نیاز می تواند از جنس های مختلف ساخته شده باشد. به طور مرسوم این ظروف از جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل ساخته می شود و بسته به نیاز ممکن است دارای جنس های دیگر مانند پلی کربنات و یا سایر مواد نیز باشد. روش ساخت این ظروف به روش کشش عمیق می باشد که در نتیجه ظروف تولید شده دارای بدنه ای یکپارچه و بدون درز می باشد که این امر تاثیر بسزایی در رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از زنگ زدگی و در نتیجه بالا رفتن عمر این محصول دارد.

تجهیزات مختلفی برای آشپزخانه های صنعتی نیز ساخته شده که از ظروف بن ماری در آنها استفاده می گردد .

مانند یخچال های تاپینگ که برای سرد و تازه نگه داشتن مواد غذایی کاربرد دارد و همچنین تاپینگ های گرم یا هات بن ماری که برای گرم نگه داشتن برخی مواد مانند سس ها از آن استفاده می شود، اشاره نمود.

از این رو ابعاد استانداردی برای این ظروف تعریف شده است تا در همه جا بتوان از آن استفاده کرد.

ابعاد بن ماری

این ظروف دارای سایزها و عمق های متفاوتی می باشند که بسته به نوع کاربرد آن استفاده های مختلفی دارد.

ابعاد ظروف بن ماری از نظر طول و عرض ظروف دارای سایز بندی می باشد که برای کاربران به شکل 1/1، 2/1، 3/1، 4/1 ، 6/1، 9/1 و اندازه 3/2 ، 1/2 جداسازی و به همین نام ها برای مصرف کننده شناخته شده است. ابعاد این ظروف به میلی متر عبارتند از :

عمق این ظروف از ۵۰ میلی متر شروع می شود تا نهایت عمق ۲۰۰ میلی متر می باشد. عمق این ظروف معمولا در ابعاد ۲۰۰، ۱۵۰، ۱۰۰، ۵۰ میلی متر بوده ولی در موارد خاص امکان ساخت به صورت سفارش در عمق های دیگرنیز موجود می باشد.

معمولا در مواردی که نیاز به استفاده از بن ماری می باشد ابعاد آن گفته نمی شود و به جای گفتن ابعاد از گفتن اعدادی بصورت کسری استفاده می شود و این کسر ها بصورت استاندارد و بر اساس پیش فرض هایی تعریف شده اند.

قیمت بن ماری ارتباط مستقیم با جنس، ابعاد، عمق و میزان ضخامت این ظروف دارد و هرکدام از این عوامل از جمله عناصر موثر در قیمت نهایی این محصول هستند.

استفاده از ظروف بن ماری به دلایل متعددی همچون رعایت مسائل بهداشتی، جلوگیری از بهم ریختگی محیط کار، مقاومت بالا، امکان شستشوی آسان و … بسیار سودمند و حائز اهمیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *